2.5 Dyno

ØVELSER
Find to meget gode positive greb, du kan springe fra og et stort og positivt greb, du kan lande i – der skal være langt imellem dem, men du skal kunne nå start grebene, når du hænger i slutgrebet.Dyno med forskellige fodpositioner og skiftevis med den ene og den anden hånd forrest.

BAGGRUND
Det er ikke altid muligt at bevæge sig kontrolleret frem til det næste greb. Når man laver en bevægelse, hvor man ikke kan fortryde og vende tilbage til udgangspositionen, kaldes det en dynamisk bevægelse. De kraftigste dynamiske bevægelser er dyno’er. Dyno’er bruges, når det ikke er muligt at komme kontrolleret frem til næste greb.

Ved en almindelig dyno springer man op til næste greb, men har stadig kontakt med væggen med minimum en hånd og en fod.
Udgangspunktet for dyno’en er en lav kropsposition, hvor begge hænder har kontakt til væggen og den ene fod er placeret højere end den anden. Den laveste fod er vægtbærende indledningsvis.

Bevægelsen startes ved, at det nederste ben strækkes, samtidig med at hoften føres op og ind til væggen. Begge arme trækker kroppen ind og op. I anden del af bevægelsen er kroppens tyngdepunkt kommet så højt, at det øverste ben overtager som primært vægtbærende og fortsætter accelerationen opad, der er stadig grebskontakt med hænderne, og begge arme trækker forsat. I sidste fase er kroppen tæt ved væggen, kropsvægten er fuldstændig overført til det øverste ben, det andet vil normalt være fri af væggen. Den hånd der skal gribe det næste greb føres aggressivt i sidste øjeblik, imens den anden hånd forsat trækker ind til væggen. Når der opnås kontakt med det nye greb, spændes der op i kropsstammen for at dæmpe den dynamik, der er i kroppen – ellers kan du ikke kontrollere kræfterne, og du vil falde af væggen.

 

FOKUSPUNKTER & MÅL
  • Fødder forskudt, bevægelsen starter i benene
  • Arme trækker ind og op
  • Slip startgreb i sidste øjeblik
  • Dæmp dynamik i kroppen ved at spænde op i kropsstammen
  • Beslutsom og ”aggressiv” i hele bevægelsen

Når du kan lave længere bevægelser ved hjælp af dynamik, end du kan lave kontrolleret og kan gøre det til begge sider, er du klar til endnu vildere dynamiske bevægelser.