4.11 Konkurrence

Seks-kamp/ Flest toppe i færrest forsøg  min. 6 personer

En af de mest præcise måder at afgøre sværhedsgraden på et boulder-problem i forhold til sine evner, er at tælle hvor mange forsøg der skal til for at toppe.

I ”Seks-kamp” samler i en gruppe på seks til ti personer.
På ti minutter vælger eller sætter hver person et til to boulder problemer.
Inden for de ti minutter skal problemet markeres og trænes.

Herefter viser rute vælgeren/byggeren sit problem og demonstrerer det.
Den samlede gruppe udvælger de 6 bedste/ mest alsidige problemer (evt. afstemning). Det er smart at nummerere dem.

Så er konkurrence problemerne klar:
I får herefter 40 minutter til at klatre så mange problemer som muligt. På hvert problem tæller antal forsøg for at toppe. Hver gang fødderne forlader gulvet tælles som et forsøg. På et samlet point ark skriver du antal forsøg, for hver top. Streg forsøgene hvis du ikke topper.

Vinderen er den der har klatret flest toppe. Hvis flere har lige mange toppe, tæller antallet af forsøg.

For begyndere er ti minutter til rutesætning meget kort tid, så hold det simpelt: Et startgreb, et til to mellemgreb, et slut greb samt tre fire trin. Men sørg for at det bliver så svært som muligt.

Fokus
Sjov konkurrence
Sværhedsgrad
Rutesætning

Evaluering
1 – 3 – Hvor sjovt var det
1 – 3 – Hvor vigtigt var det
1 – 3 – Vil du prøve konkurrencen igen